tisdag 26 augusti 2008

Som ett brev på posten

Idag kom så mitt efterlängtade paket från Five Senses. På deras hemsida kan man beställa färskrostat (och därefter, om man så önskar, färskmalet) kaffe av alla de slag. 

Five Senses startades av en missionär som bott på Papua/Nya Guinea. Själva filosofin är att hålla sig nära sina leverantörer av kaffe, så att man kan dels följa kvaliteten av kaffet, men också för att kunna se att man inte har sweatshops på sin plantage. Fiori har ett liknande initiativ, kan tilläggas som en parantes, där man håller framförallt en odlare från Honduras väldigt nära sig. Har inte haft tillfälle att smaka kaffet än dock. 

På Fresh Provisions, där jag tillbringat fyra månader på nattetid, säljer man en viss variation av Five Senses kaffe, men inte alla single origins bönor. När vi precis flyttade hit så började jag köpa Intense Roast som, kan skönjas av namnet, har en riktigt intensiv smak. Eftersom jag inte haft råd att köpa en ny espressomaskin så får jag nöja mig med en mochabryggare (inköpt på the Re Store i Leederville för en hutlös summa). 

På senare tid har jag dock skiftat över till en nära på lika intensivt smakande, men viktigare nog ekologisk, blandning som heter Organic Fresh. Men eftersom jag är en riktig kaffetönt vill jag naturligtvis utveckla mina sinnen och idag damp det alltså ner tre stycken intressanta påsar (plus en tepåse med te från PNG). 

Den första var Yergecheffe, ett kaffe från Etiopien som man, om jag inte minns fel, lyckats lägga copyright på namnet, så att odlarna i Etiopien kan ta ut ett högre pris eftersom bönan därmed fått en högre status (fråga mig inte hur det funkar, jag är kaffetönt, inte ekonom). Min chef använder rätt mycket Yergecheffe som vår espressoböna, och den är fantastisk! Jag återkommer med närmare utlägg senare. 

Den andra var en blandning som heter Johnny Cash. Johnny är namnet på den amerikanske baristan på Velvet här i stan (Kings Street, förutom oss det bästa stället för en kopp kaffe i stan), som tagit fram blandningen inför en barista-comp. När jag mötte honom och påtalade detta, svarade han lite upprört att man ändrat i hans blandning och att han inte längre står för den. Nåväl, jag har svårt att tro att den är dålig. Får återkomma med rapport. 

Sist men inte minst, är något så annorlunda som en australiensisk single origin böna från The Capricorn Region, kallad helt enkelt för The Capricorn Estate. Den hade en relativt mild arabica smak, lite toffee fudge aktig. Jag tror den är en bra espressoböna, men i mjölk försvann den nästan. Nåja, man kanske inte ska dra alltför stora slutsatser av handvispad mjölk och kaffe framvunnet ur en stove-top!?

Jag tycker Five Senses intiativ är strålande hur som helst, och om jag inte minns fel så har Johan&Nyström något liknande system. Eller minns jag fel? Kaffe färskrostat i brevlådan är en mänsklig rättighet!

Inga kommentarer: