måndag 25 augusti 2008

Händelse på Ristretto en måndag

Min chef är lite av en kaffesnobb. Han är minst sagt lite petig med vad kaffe är för något. Dessutom kan han vara lite lynnig. Idag var han mer än lite lynnig, och stod och var passiv medan jag och min kollega gjorde kaffe. Min kollega tog upp en beställning från ett medelålders par. De verkade vara turister, men visste väl hur de ville ha sitt kaffe antar jag. 

Den märkliga beställningen min kollega tog upp var en espresso i keramikkopp, samt en skummad mjölk och en espresso i en take away kopp. När vi frågade varför, sa hon att hon ville ha en svag latte (jag antar att hon ville ha en latte macchiato, men göra den själv). Min kollega försökte snabbt förklara för mig hur vi skulle verkställa ordern, när min chef bryter in...

- Alltså, det här är inte Gloria Jeans. Om ni beställer en svag latte, får ni en svag latte. 

Situationen blir lätt tryckt och jag stänger av öronen för att slippa höra. Sedan vänder han sig till oss och säger något i stil med att vi aldrig ska ta emot sådana order. Vill de ha espresso får de gärna dricka den vid disken, vill de ha en svag latte får de gärna beställa en sådan, men att lämna kunden att söla ner själva, det är oacceptabelt. Typ. 

Vi får kompensera den lilla egenheten med överdriven vänlighet när vi levererar kaffet till kunden. När de går ropar min chef. 
 - Tack för det! Enjoy those.... wierdos!


Inga kommentarer: