lördag 23 augusti 2008

Kaffe i Australien vs. Sverige.

När vi flyttade till Australien hade jag redan haft kontakt med en juicebar/kaffebar som heter Java Juice har i stan. Ägaren ville ha mig som manager för en av barerna, och jag skulle ge mig in på en mer grundlig kaffeupplevelse. Tyvärr var fokus 95% på juice, vilket gav mig avsmak. Inget fel på juice, men det var inte det jag flyttade till Australien för att lära mig. 

Men några kulturella skillnader lärde jag mig dock angående kaffet här. Många gillar sitt kaffe skitvarmt. Jag menar inte varmt, jag menar skitvarmt. Skållat. Vilket för mig var en chock, eftersom det är så varmt här på sommaren. Kaffe ska inte vara varmare än 65 grader när det serveras, helst i mitt tycke inte varmare än 60 grader. 

Java Juice har några kalla kaffedrinkar, och serverar alla sina shots som single shots, och de behåller därför de rester som inte används till de kalla kaffedrinkarna. En slags ekonomi i det hela antar jag. Men en single shot är alldeles för lite kaffe, vilket leder till två möjliga slutsatser. Antingen gillar folk här sitt kaffe svagt, eller så vet de bara inte vart de ska hitta bättre kaffe. 

Om man ska våga sig på en jämförelse mellan Stockholm och Perth, så är kaffet i Stockholm av mer jämn kvalitet och bättre överlag. Däremot finns det färre riktigt riktigt bra cafeer i Stockholm om man jämför med Perth. I Stockholm om man vill ha riktigt bra kaffe finns det två ställen att gå till, Upper Queen Street eller Zanzibar. Sosta är helt ok, men har en fruktansvärd attityd. När jag jobbade på Hornstull brukade jag beställa en cappucino till frukost på Cinnamon, vilket är både billigt och bra. 

En fingervisning om det är bra eller dåligt kaffe på stället man beställer är att kolla vilken leverantör av kaffe de har. Johan & Nyström är bästa kvalitet, helt klart. Deras Isolablandning är enormt bra! Har de Zoega kan du nog vända i dörren, eller beställa te. Kahls är stort hos s k kaffekonnässörer. För mig är deras glansperiod förbi. De är kort sagt omsprungna. 

Här i Australien är det samma sak egentligen. Om du kommer till Perth på besök finns det två stycken leverantörer/roasters du ska fråga efter och det är först och främst Five Senses från Rockingham. Har de Fiori kan de ha bra kaffe, men våga inte hoppas fullt ut. 

Det finns naturligtvis undantag. Men om man tittar på de absolut bästa fiken i CBD så har Velvet och Ristretto Five Senses medan Tiger Tiger har Fiori. Zekka, som jag anser har fått oförtjänt mycket uppmärksamhet för sitt kaffe och alltför mycket tonvikt på modeavdelningen, använder Sydneys mycket kända Campos, vilket från början är ett cafe som endast rostade för husbruk, men som sedan började sälja till andra cafeer när det började gå riktigt bra. 

Turister som kommer till Perth har förstås hört talas om den berömda Cappucinostripen i Fremantle, men det är i stort sett bara för turister. Den legendariska instansen Ginos har för länge sedan passerat bäst före datum. Fremantle åker man inte till för kaffet, utan för microbryggt öl, antingen från Little Creatures, eller från Sail & Anchor. Little Creatures har en ganska fin liten menu också och en rätt skön atmosfär. 

Men den verkliga kaffestrippen ligger egentligen i Leederville, även om kvaliteten på kaffet är sisådär. Jag försökte i all vänlighet föra en konversation med en kvinnlig barista på Greens om hon kunde tala om för mig varför man i Australien lagt sig till med ofoget att ha choklad på cappucinon som standard. Hon svarade extremt snorkigt att det är så en äkta cappucino serveras. Jag svarade att det är bara i Australien man har den åsikten och att cappucinon härstammar från Italien, inte Australien. Hon närmast skrek att det inte bara vara i Australien, utan i England också!! 

[ironi]Ja, det är ju till England man åker för att dricka kaffe och vin vad jag förstår.[/ironi]

Inga kommentarer: