tisdag 21 oktober 2008

Laddning inför Barista Comp.

Så har två lugna veckor passerat på jobbet. Min chef har varit i Vermont på en cupping kurs, en certifiering som gör att han skulle tillhöra världseliten när det gäller cupping. Cupping är ungefär som vinprovning fast det handlar om kaffe. 

Han kom hem idag, eld och lågor över New York. Teorin han har är att New Yorks vatten är kaffets stora tillgång. Han menar att deras espresso har en helt annan kropp, kanske på grund av vattnets påverkan. Vem vet? Han hade med sig en blandning av Colombianska och Yirgecheffe bönor som var väldigt intressant. Men ju mer vi smakade av den, desto mer slätstruken blev smaken, märkligt nog. 

På lördag ska jag blanda min första egna espressoblandning, får se hur det går. Jag ska ha ungefär 50-60% Colombianska bönor, 20-30% PNG från Elimbari samt 10-20% Ugandabönor. Det borde, om jag har rätt, skapa en ganska chokladtonad espresso med lite jordighet och stor kropp. Tanken är att det också ska skapa en skön ton med mjölk också. 

Jag har också en fundering på specialdrink till tävlingen. Jag ska göra en sockerlag på saffran och kardemumma, som jag sedan lägger i en espressokopp, så det smälter i koppen och skapar en lite julig smak. Vi får se hur det går...

Inga kommentarer: