måndag 22 september 2008

Cafe 54, Perth

Jahaja, i City ligger ett kafé som fått en del uppmärksamhet, bl a av den lokale bloggaren Grendel som verkar tycka att precis alla kaféer som har Five Senses eller Fiori är toppen. 

Café 54 ligger mitt emot Miss Mauds hotell här i Perth, på Pier St om jag inte minns fel, och jag var där idag för att ta en fika i all min ensamhet. 

På frågan vad de har för kaffe var svaret att de hade en egen blandning från Five Senses, som innehöll bl a Capricorn Estate och inte helt oväntat PNG. Däremot är ju Capricorn Estate ett minst sagt otippat val, särskilt eftersom min chef tycker det är det värsta skit som någonsin funnits. Nåväl, sämre än Coffex kan det knappast vara. 

Jag fick en skön foccacia och en Voss Mineralvatten (norskt vatten i Australien minsann) tillsammans med min traditionella cappucino som jag använder som lackmustest för ett godkänt café. Själva serveringen av kaffet var det inget fel på (förrutom att jag redan fått mackan innan jag fick kaffet och vattnet), lagom med skum och hyfsad värme. Däremot smakade det inte ett skit (Capricorn Estate?). Mineralvattnet var toppen dock! 

Nåväl, jag undrar vad Grendel håller på med egentligen, eftersom mediokra kaffebarer får toppbetyg bara för att de har en viss kaffeleverantör. 

Innan jag hamnade på Cafe 54 var jag på en Japansk Téceremoni på japanska konsulatet i Perth. Mycket intressant! Två kvinnor i traditionella dräkter demonstrerade hur en téceremoni går till och det erbjöds dessutom att få gå en kurs fem gånger a 2 timmar. Jag har anmält intresse! 
Téceremonin är ursprungen från Zentraditionen, och det är mycket meditativt! Äntligen börjar jag få tillbaka mitt intresse för té!

1 kommentar:

Johnny Handsome sa...

Jag har också blivit något av en tenörd sen grannen skickar på mig allt möjligt gott från NKs tehandel. Tänk att det kunde gå så illa! En tönt innan förti!