fredag 28 november 2008

WA Barista Competition

Har inte hunnit skriva på länge, men nu är det äntligen en ledig helg. 

Förra helgen var det tävling för baristor. Var och en deltar för sig själv, men självklart representerar man sitt café. Nio stycken baristor deltog, varav två från det café som pöbeln anser vara det bästa i stan, Epic. Ingen av dem lyckades placera sig dock, vilket var ganska komiskt på sitt sätt. 

Först upp var undertecknad. Väldigt nervöst, och väldigt spännande på en gång. Fyra domare, varav en var självaste David Makin, bedömde mina drycker. Var och en ska få en espresso, en cappuccino och en signaturdrink. I mitt fall, trots mina tidigare erfarenheter från att jobba i bar, är jag helt obegåvad vad det gäller att komponera drinkar, så jag snodde konceptet från en Hot Shot, men bytte ut galliano mot en hemmagjord sirap. Hälften av domarna tyckte det var helt ok, hälften ville hälla ut den, hahahaha... 

För tävlingen hade jag komponerat en egen blandning av bönor, 50% från Uganda Bugisu, 30% från Colombia och 20% från PNG Elimbari. Tanken var att skapa en rund, mjuk espresso som ändå trängde igenom mjölken på ett bra sätt. Gyllensirapnoterna i bönorna från Uganda kommer väldigt bra samman med de colombianska chokladnoterna, och när man blandar med mjölk blir cappuccinon väldigt fin med en eftersmak av banantoffee. 

Nåväl, vartefter dagen led kände jag att jag närmade mig sista plats, eftersom det var riktigt bra och sollida framträdanden av riktigt bra baristor, och när tredjeplatsen ropades ut tänkte jag att det var kört. Men jag hamnade på andra plats! I hela staten!! Fantastiskt! 

Min chef blev diskad dock, för att gå över tiden hela två minuter. Eventuellt ska vi ta oss till Gold Coast i slutet av januari för att kvala in i slutfinalen. Mer info senare! 

Inga kommentarer: